Air Bank vysvětlila, proč používá vlastní řešení namísto Google Pay

4
Air Bank vysvětlila, proč používá vlastní řešení namísto Google Pay
  • Air Bank se podobně jako ČSOB vydala vlastní cestou a platby mobilem chce mít zcela pod palcem
  • Pro Google Pay řešení se Air Banka nerozhodla proto, že nechce poskytovat žádná data třetí straně
  • I když je celé řešení náročnější pro banku samotnou, pro uživatele se platby naopak zjednodušují – ke všemu jim stačí jedna aplikace

V Air Bank jsou na svoji aplikaci pro chytré telefony My Air náležitě hrdí a není se čemu divit, když v Google Play i App Store se pyšní hodnocením blížícím se 5 hvězdičkám. Dle průzkumů společnosti se navíc jedná o jednu z nejvyužívanějších aplikací mezi tuzemskými uživateli, což také svědčí o mnohém.

Vzhledem k oblíbenosti aplikace se Air Bank před pár týdny rozhodla integrovat možnost placení mobilem s NFC a operačním systémem Android přímo v rámci aplikace, tedy pod taktovkou banky. Vydala se tedy stejnou cestou, jako kupříkladu ČSOB se svojí aplikací Na Nákupy, u Air Bank je však vše součástí jednoho balíčku, respektive jedné aplikace.

Mnozí se delší dobu ptali, proč vlastně Air Bank nevyužila spolupráce s Google Pay, které v listopadu loňského roku při spuštění služby adaptovala MONETA, mBank a J&T Banka, následně se přidala i Komerční banka. Dle slov zástupců společnosti Air Bank službu neadaptovali proto, že nechtějí zpřístupnit jakékoliv údaje o platbách či klientech třetí straně. Zatímco Google se nijak netají tím, že s daty získanými při placení může dále pracovat, Air Bank vše zastřešuje pod svojí mobilní aplikací My Air. K aktivaci služby stačí rovněž zavítat do mobilní aplikace, dále je podmínkou telefon s Androidem a NFC čip.

Air Bank se rovněž pochlubila tím, kolik klientů mobilní banku využívá – 285 tisíc, což je necelá polovina z celkových více než 650 tisíc klientů. Více než 200 tisíc se jich přihlásí alespoň jednou za měsíc, denně se přihlásí zhruba 90 tisíc uživatelů, což je mimochodem stejný počet, jako navštíví internetové bankovnictví. Dá se tedy konečně říci, že mobilní aplikace pomalu předbíhá klasické internetové bankovnictví.

Pokud se zaměříme na nevýhody vlastního řešení, narazit mohou především klienti dvou a více různých bank, pokud druhá (či další) banka podporuje platby právě skrze Google Pay. V takovém případě nestačí uživateli jen vybrat správnou kartu ze seznamu v aplikaci Google Pay, je nutné změnit nastavení přímo v prostředí telefonu, kde se místo preferované služby k placení musí vybrat správný typ (Google Pay, případně řešení od Air Bank, Na Nákupy atp.)

Takových klientů je však dle slov banky zanedbatelné množství, o tom že se klientům možnost placení telefonem líbí, svědčí i počet registrací. Za 5 týdnů od spuštění předběhlo řešení od Air Banky v počtu registrovaných klientů i některé banky, které adaptovaly konkurenční řešení Google Pay již v listopadu loňského roku.

Diskuze ke článku
Tony
Negatívov je viac. Pomalšie platby a u väčšiny bánk nefungujúce platby na najnovšom systéme (pre tých, čo majú Pixely)
Maki
České banky určitě nebudou schopny vůbec přijít s vlastními aplikacemi pro platby pro chytré hodinky. Např. zmíněna aplikace ČSOB NaNákupy nefungovala velmi dlouho na Android Oreo. Vývojáři prostě spali. Už vůbec nevěřím, že budou schopni vyvinout solidní a pravidelně aktualizovanou aplikaci pro Wear OS.

Výmluvy bank, že nechtějí poskytovat osobní data třetím stranám, jsou nesmysly. Nechtějí se dělit o zisk z plateb. Rovněž by za mne neměla banka rozhodovat, co když jako zákazník neřeším, že mé údaje o platbách bude mít k dispozici Google? Propaganda bank při obhajobě vlastních zájmů je směšná. ČSOB jsem kvůli tomu opustil a přecházím na služby typu REVOLUT. Totéž udělám s AirBank.
Shamot
problém vidím v tom, že není možné platit hodinkami. Přijde mi naivní představa banky, že bude schopna konkurovat Googlu svou vlastní implementací plateb přes mobil. Dříve nebo později to vzdají, protože náklady na vývoj budou velké a trvalé, včetně všech nepříjemností jako je roztříštěnost verzí Androidu atp. Navíc stále více lidí bude chtít platit i hodinkami, kam moc nemá smysl portovat celou aplikaci banky,tím spíše, když Android Pay je tam připraveno k okamžitému použití.
Václav
Apple Pay poskytnout informace nebyl problém? Problem je v tom, že ne všechny terminály jsou s aplikací od Air Bank kompatibilní. Některé prostě podporují Google Pay, Apple Pay, příp. Samsung Pay a šmitec To je škoda. Musím tak používat na placení mobilem kartu jiné banky...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze