Platím prasátkem: bezkontaktní platby místo kasičky (rozhovor)

Že jsou mobilní platby doménou velkých bank? Ale vůbec. Když máte vhodné prostředí jako je v pražském Hubu, stačí vám pár tagů a jeden telefon. Přečtěte si rozhovor s Peterem Kmeťem, jak placení prasátkem vlastně funguje.

Nejspíš jste si všimli, že se na našich sociálních sítích (už nás sledujete na Twitteru, Facebooku, Google+ a Foursquaru?) minulý týden objevila zpráva o bezkontaktních platbách v pražském coworkingovém centru The Hub Prague.

Prsty v tom má společnost T16.BIZ, která celé řešení pro bezkontaktní platby, kterému přezdívá placení prasátkem, zrealizovala. Nás to zaujalo natolik, že jsme s jejím zakladatelem Peterem Kmeťem připravili rozhovor.

Ještě než se zeptám, jak vás to vlastně napadlo, tak co jste jako společnost T16.BIZ zač a čím se zabýváte?

Zabýváme se vývojem mobilních aplikací, specificky pro Android a iPhone (iOS). To je náš core business.

Jak jste na placení prasátkem přišli?

Kancelář máme právě tady v Hubu, takže proto jsme viděli problém, který tu existoval. Protože většina aplikací by měla řešit nějaký problém. A skutečně se nabízelo zde implementovat nějaký platební systém a řešilo se to starým způsobem – kasička.

A jak probíhala realizace?

Dohodli jsme se s Hubem, který o takové trial řešení měl zájem, a tak jsme se do toho pustili. Koncept byl velmi jednoduchý: použít nějaký NFC terminál, který by se používal pro identifikací členů, a bezkontaktní nálepky, které si potom lidé mohou nalepit na telefon a nosit je stále s sebou. Ale aby to vůbec mohlo fungovat, tak byl potřeba terminál, který má uživatelské rozhraní. A na to se velmi dobře hodil telefon s NFC, takže tak vznikl terminál, což je v podstatě Nexus S.

Platím prasátkem Platím prasátkem
Nabídka platebního terminálu (Google Nexus S)

Jak to funguje v praxi?

Princip je velmi jednoduchý. Člověk, který si chce něco zakoupit, vybere položku v menu aplikace, přiloží svůj identifikační čip a tím se platba započítá.

A je tady nějaké back-endové rozhraní, kde by bylo možné spravovat platby a podobné věci?

Samozřejmě, významná část tohoto systému je na serveru. Celý systém běží online, takže každá autentifikace je ověřovaná serverem, kde je kompletní databáze uživatelů i transakcí. Tyto údaje jsou uložené na bezpečném místě v datacentru.

Server se též využívá pro administraci, takže manažeři Hubu mohou přidávat uživatele. Celé je to v podstatě webová aplikace, kde je po přihlášení pod Google účtem vidět seznam zákazníků a každý zákazník může mít několik uživatelů. Protože tady v Hubu jsou i firmy, které mohou mít více uživatelů.

V tomto rozhraní je možné přiřazovat karty novým uživatelům a obsluha má v každém měsíci přehled o spotřebě každého uživatele, takže v případě, že by bylo třeba řešit nějaký spor, si obsluha může rozkliknout přehled jednotlivých plateb.

Zároveň je systém integrovaný s fakturačním systémem Hubu. Hub má svůj vlastní fakturační systém, takže bylo potřeba vyřešit propojení tak, aby do něj nebylo třeba ručně přepisovat údaje. Na konci měsíce tento systém pošle všechny údaje ze své billingové databáze do fakturačního systému a členové to uvidí na své měsíční faktuře.

A co je ještě zajímavé, je to, že je to webová aplikace se vším všudy, takže není potřeba nic instalovat. Aktivace NFC čipů probíhá přes běžnou NFC čtečku připojenou přes USB, kterou si můžete koupit za nějakých 1 600 korun. Terminál je někde na baru, takže obsluha karty aktivuje právě přes USB čtečku.

Platím prasátkem
Celé administrační rozhraní je tvořené webovou aplikací

A jak je vyřešená komunikace webového serveru s hardwarem, ať už je to čtečka nebo telefon? Ten asi bude komunikovat přímo po síti?

Ano, ten terminál je připojený přes WiFi, takže funguje tam, kde je pokrytí WiFi. Ale bylo by jej možné připojit i přes 3G síť. A díky Javě je možné komunikovat i s USB čtečkou přímo z prohlížeče, není třeba instalování žádných programů, samozřejmě kromě Javy. Ovladače čtečky jsou již součástí většiny moderních operačních systémů.

A kolik už to tady v Hubu používá členů?

Teď asi 40 členů z celkových 250, je to v podstatě v takovém pilotním provozu. Nechtěli jsme nějak masivně navyšovat počet uživatelů, protože do teď nebyl vyřešen problém s fakturací, ale před týdnem jsme dokončili integraci s fakturačním systémem, takže už se to snad rozběhne ve větším.

Uvažujete o možnosti, že by si ti, co mají telefon s NFC, dali kartu přímo do telefonu? Případně by to bylo ve formě nějaké speciální aplikace.

Nad tím jsme též uvažovali, ale tam je problém v tom, že na to telefony ještě nejsou připravené. Android neobsahuje možnost emulovat karty. Tím pádem není možné ten telefon přepnout do takového režimu, aby se tvářil jako karta. Takže by bylo třeba vyvinout aplikaci, která by komunikovala přímo se čtečkou, a na to jsme zatím nenašli prostředky.

Platím prasátkem
Nejpohodlnější je tag nalepený na telefonu

A jak to vypadá s komerčním využitím? Už někdo projevil zájem, podařilo se řešení někomu nabídnout?

Jednáme ještě s dalšími partnery. Problém je trochu v tom, že toto je dost specifický typ aplikace, který se běžně nevyskytuje. Je to víceméně Hub, a možná by se řešení dalo prodat ještě v nějakých firmách, kde se touto formou prodává například nějaké občerstvení pro zaměstnance. Toto bylo instalováno jako takový trial, že je tu nějaká NFC technologie a dokážeme s ní takto pracovat. Pracujeme už na dalších typech aplikací, které budou pro mnohem širší použití, ale to si zatím necháme ještě pro sebe.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze