V londýnských autobusech (a ano, i těch dvoupatrových) teď nastává malá revoluce. Zatímco doposud jste museli platit buď v hotovosti anebo u sebe mít předplacenou Oyster kartu či předkoupenou jízdenku, odteď už si ve 8 500 vozidlech vystačíte s bezkontaktní kartou nebo NFC telefonem.
Cena bude stejná, jako v případě platby Oyster kartou, tedy 1,35 libry, což je oproti 2,30 liber při platbě v hotovosti docela slušný rozdíl.
Právě díky Oyster kartě, která je založena na kompatibilním RFID standardu, nebylo až tak těžké čtečky v autobusech upgradovat, aby byly schopné obsluhovat i platbu klasickou bezkontaktní platební kartou, jako to umí jakýkoliv jiný terminál v obchodě. Pouze bylo třeba zajistit, aby byly čtečky schopné komunikovat s bankou v reálném čase, což zajistily především 3G modemy.
Přestože v Británii má bezkontaktní kartu už přes 23 milionů lidí, problém je, že o tom často nevědí. V průzkumech se k tomu staví pozitivně, i když se najdou i tací, kteří se bojí bezpečnostních rizik. Nicméně právě aplikace na masové služby, jako je hromadná doprava, by bezkontaktnímu placení a placení NFC telefonem měla hodně pomoci. České O2 a další operátoři chystají díky projektu Czech Wallet také možnost integrace dopravních služeb do NFC telefonu, i když v tomto případě se bude jednat o možnost mít (nejen) dopravní kartu uloženou v NFC mobilu. Snad se ale někdy dočkáme i možnosti přímého placení NFC telefonem v dopravních prostředcích.
Uvítali byste bezkontaktní terminály v prostředcích hromadné dopravy nebo taxi i u nás? Na závěr ještě odkážu na povedenou reportáž BBC, kde uvidíte i to, jak se fungování bezkontaktních terminálů s 3G modemy testovalo v praxi po celém Londýně.