Nároky na odbavení transakce pro jízdné jsou vyšší, než když třeba platíte u kasy. Tam zpoždění v řádu sekund nehraje zas až takovou roli, ale zde je standard rychlosti odbavení stanoven na 500 milisekund. Vše navíc probíhá jako semi-online transakce: mobilní terminál umístěný například v tramvaji nemusí mít vždy spojení a je na systému, aby se i s takovými událostmi dokázal vypořádat.
Jednou z realizací bezkontaktních plateb je například upravený stacionární automat. Ten najdete například v Liberci anebo v Praze v zastávce metra Národní třída. V podstatě se jedná o obyčejný automat na jízdenky, který je doplněný o dotykový panel a bezkontaktní čtečku karet. V Liberci toto řešení funguje od 20. srpna a za tu dobu je asi třetina transakcí provedena pomocí karet. A co je ještě zajímavější, je fakt, že počet prodaných lístků se zvýšil o třetinu.
Daleko pozoruhodnější je však integrace celého platebního procesoru do terminálu přímo ve vozidle. To funguje už od listopadu v komerčním provozu v Liberci, od ledna v Brně a taktéž v Plzni, kde systém kromě platebních karet akceptuje i Plzeňské karty.
A jeden takový terminál jsme si mohli vyzkoušet i v ČSOB, kde se s jeho pomocí nenakupují jízdenky, ale přispívá na Světlušku. Všechno je tak rychlé a jednoduché, jak byste čekali: na dotykovém displeji stačí navolit požadovanou jízdenku, letmo přiložit kartu a za méně než vteřinu je venku vytištěný lístek.
To je prozatím první fáze projektu. Ta další se obejde zcela bez papíru: jízdenka bude virtuální a její zakoupení budete u revizora prokazovat stejnou kartou, pomocí jaké jste nakupovali. To si však vyžádá další práci na sladění databází dopravního podniku a také investici do zabezpečených terminálů pro revizory. V tomto systému už ale bude možné použít platební kartu i k vaší identifikaci, například toho, že jste si zakoupili dlouhodobou jízdenku.
Podobný systém otestuje i Praha, a to konkrétně v autobusech linky 119, tedy těch, které směřují na letiště. V těchto autobusech bude jízdenky stále prodávat řidič, odpadne však manipulace s drobnými, platit půjde kartami MasterCard a Visa. Stejné plány má i brněnský dopravní podnik, opět v autobusech směřujících na letiště.
Pro dopravní podniky, respektive pro jejich zákazníky se pak otevírají velice zajímavé možnosti. Například v Londýně už funguje systém, kdy si „pípnete“ nejenom po nástupu do dopravního prostředku, ale i před vystoupením. Ptáte se proč? Systém si totiž z účtu strhne jenom tolik, kolik skutečně projedete, a to v takovém tarifu, jaký je pro vás nejvýhodnější. Pokud tedy například uděláte za den více jízd, nejsou vám účtovány jednotlivě, ale jako celodenní jízdné. Takový způsob využití však musí určit sám dopravní podnik.
TIP! V dopravě nastupuje revoluce, MasterCard je její součástí
A co s lidmi, kteří platební kartu mít nemůžou nebo nechtějí? V populaci je to asi 15 % lidí, obvykle dětí nebo seniorů. Pro ty jsou nachystány předplacené platební karty. Ty mohou být personalizované nebo anonymní. Vydávají se bez smlouvy s bankou a aktivují pomocí SMS zprávy, dobíjet je lze různými způsoby.